Lesaanbod en werkwijze
Bij het onderwijs dat gegeven wordt, houden wij rekening met de actualiteit en de individuele ontwikkeling van een kind. Daarom hebben wij gekozen voor methoden die mogelijkheden bieden voor differentiatie naar aanleg en tempo. Ze sluiten ook aan bij de uitgangspunten van onze onderwijskundige visie. Bovendien worden de vorderingen systematisch getoetst. De methoden zijn in overeenstemming met de geformuleerde einddoelen voor het basisonderwijs.
Groep 1 en 2 In groep 1 en 2 is elke dag er één om te spelen en te ontdekken. Verwonderd kijken kleuters naar de wereld om zich heen. In groep 1 en 2 wordt gewerkt met de methode “Schatkist”. Deze methode laat kleuters spelen en leren. Jonge kinderen ontwikkelen zich op diverse vlakken. Hun cognitieve ontwikkeling is belangrijk, maar ook hun motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling mogen zeker niet vergeten worden. Schatkist sluit perfect aan bij de ontwikkelingen die een kleuter doormaakt. Met “Schatkist” bieden we de kinderen een aantrekkelijk en beredeneerd aanbod op de gebieden mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie en motorische ontwikkeling. De vier seizoenen zijn de basis van “Schatkist”. Met thema’s als vriendjes, familie, buiten spelen of feest in december. Voor kleuters heel herkenbaar en dus leuk om mee aan de slag te gaan. “Schatkist” houdt rekening met verschillen. Elke kleuter is anders. Waar het ene kind bezig is met letters en cijfers, speelt het andere het liefst de hele dag in de poppenhoek. “Schatkist” laat kleuters ontdekkingen doen op eigen niveau. Net als bij “Veilig leren lezen” hebben we activiteiten op drie niveaus: ster-, maan- en zonniveau. ‘Schatkist’ is zo ook een goede voorbereiding op “Veilig leren lezen” in groep 3.
Godsdienstonderwijs We gebruiken de methode "Kind op maandag". De methode geeft voor elke week een weekopening, drie vertellingen met achtergrondinformatie en een toelichting, een lied van de week, een weeksluiting en een verwerkingsblad, bij een bepaald thema en volgens een bepaalde driejaarlijkse "jaargang". Bij de methode hoort ook een cd met liedjes.
Per week wordt er gemiddeld 1 uur en 30 minuten aan godsdienstonderwijs besteed.
Nederlandse taal Voor het taalonderwijs in groep 4 tot en met 8 gebruiken we de methode “Taal actief” . “Taal actief” is een interactieve methode voor taalonderwijs. Voor Spelling gebruiken we ook de methode Taal Actief. Deze lessen worden gegeven op Snappet.
Schrijven Voor het totale schrijfonderwijs, van voorbereidend tot voortgezet, gebruiken we de methode "Pennenstreken". Deze methode doorloopt alle facetten van het schrijfonderwijs. We bieden het blokschrift aan in groep 3 t/m 8.
Lezen In groep 3 gebruiken we voor het aanvankelijk leesonderwijs de vernieuwde versie van "Veilig leren lezen". In de hogere leerjaren maken we gebruik van de methode "Estafette". Estafette biedt leerlingen leesonderwijs op maat. Hun leesprestaties bepalen de aanpak voor iedere leerling afzonderlijk. Estafette Nieuw kent 3 verschillende aanpakken:
Twee keer per jaar worden de kinderen getest om hun niveau te bepalen. Wij gebruiken daarvoor de toets "DMT en AVI" van CITO. Voor begrijpend en studerend lezen gebruiken we vanaf groep 4 de methode "Nieuwsbegrip". Deze methode gaat over actuele onderwerpen en wordt wekelijks digitaal aangereikt en op school zonodig geprint. Aan bovengenoemde taal-, lees- en schrijfactiviteiten besteden we in groep 1 en 2 ongeveer 3 uur. In de andere groepen is dat gemiddeld 7 ½ uur per week.
Engels In de leerjaren 1tot en met 8 wordt Engels gegeven. Daarvoor gebruiken we de methode "Groove me". Groove.me is de eerste complete lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! In de groepen 1 t/m 4 besteden we minimaal 20 minuten per week aan Engels. We leren de kinderen op speelse wijze kennis maken met de taal, zodat ze richting de bovenbouw zo vertrouwd zijn met de taal, dat zeker het spreken geen belemmering vormt. Vanaf groep 5 staat Engels als vaste les in het rooster en wordt dit naar groep 8 toe opgebouwd met meer lestijd voor dit vak. Op deze wijze willen we het uitstroomniveau van Engels verhogen, zodat leerlingen beter voorbereid naar het voortgezet onderwijs gaan.
Rekenen en wiskunde Voor rekenen en wiskunde gebruiken we de methode "Pluspunt". De les wordt gemaakt op Snappet. Elke dag wordt er een rekenles gegeven. De rekenlessen zijn afwisselend leerkrachtgebonden of zelfstandige werklessen. Elk blok heeft een toetsles. Aan rekenen en wiskunde wordt in de groepen 3 tot en met 8 gemiddeld zo'n 4 - 5 uur per week besteed.
Snappet Wij werken in groep 5 t/m 8 met rekenen, spelling en begrijpend lezen. Hoe gaat dit in zijn werk met bijvoorbeeld rekenen: De leerkracht geeft een korte introductie over het doel van die dag. Hierna starten kinderen met opgave 0, dit is een soort opwarmer. Hierna volgt de instructie en aansluitend maken alle leerlingen opgave 2. De leerkracht volgt de vorderingen en ziet voor welke kinderen er extra instructie nodig is. Wanneer kinderen klaar zijn met het doel van die dag werken zij verder met het plusje (zelfde doel) of het werkpakket. De leerkracht ziet op het dashboard de voortgang van iedere leerling: een antwoord dat in één keer goed was, is een groen blokje, na twee of meer keer proberen goed geeft een oranje blokje, en fout is rood. Het dashboard geeft het overzicht van de hele klas. Zo weet de leerkracht welke leerlingen extra hulp nodig hebben, of dat een bepaalde opgave meer toelichting nodig heeft. Gericht complimenten geven gaat ook eenvoudiger. Na het afronden van de les van die dag heeft de leerling de mogelijkheid extra te werken. Achter elke les staat een plusje (+). Hiermee komen de kinderen in het programma van het extra werk. Dit kan zowel remediëring zijn of verrijking, afhankelijk van hoe de kinderen de lessen gemaakt hebben. Snappet past dit werk automatisch aan bij het niveau van de leerling. Daarnaast kunnen de leerlingen zelfstandig werken aan leerdoelen die in de les aan de orde zijn geweest. In Snappet zit ook de mogelijkheid om leerlingen te laten zien hoe hun vorderingen zijn: het leerling rapport. Hierin kunnen ze zien welke doelen al goed gaan en welke nog beter kunnen. Zo oefent ieder kind aan zijn eigen doelen. Snappet thuis Voor een aantal kinderen is het belangrijk om thuis extra te oefenen met bijvoorbeeld rekenen of spelling. Andere kinderen hebben dat niet zo nodig maar vinden het gewoon leuk om thuis te oefenen voor school. Het is mogelijk om voor uw kind de Snappet thuis module aan te schaffen. De kinderen zien na het inloggen een scherm dat gelijk is aan het scherm op school. Ze zien hierbij de gemaakte lessen, maar ook de werkpakketten zoals ze op school ‘op maat’ door de leerkracht klaargezet en aangeboden worden. Daarnaast zien ze ook de eigen leerdoelen. Dit is oefenstof die zichzelf aanpast aan het niveau van uw zoon/dochter. Hier kunnen de kinderen eindeloos in blijven oefenen met steeds weer wisselende leerdoelen. Het voordeel hierbij is dat de kinderen oefenstof krijgen die past bij hun ontwikkeling op school. De doelen waar ze op school moeite mee hebben, vind je terug in de oefenstof thuis. Dit is het werkpakket. Het symbool wat hierbij hoort is ‘het cadeautje’. Een passend aanbod, zoals wij dat noemen. Daarnaast kunnen ze ook werken aan de doelen waar ze goed in zijn en waar ze veel plezier aan beleven. De thuismodule wordt niet gratis aangeboden aan de scholen. We zijn daarom genoodzaakt om een vergoeding te vragen voor deelname aan de thuismodule. De kosten voor het gehele schooljaar bedragen 15 euro per leerling.
Aardrijkskunde Bij dit schoolvak maken we gebruik van de methode “Argus Clou”. Zelf de wereld ontdekken en onderzoeken. Dat doen de kinderen met deze lesmethode. Argus Clou is ‘professor in alles’. Aan de hand van een authentieke bron en via ontdekvragen daagt hij kinderen uit om anders over de werld na te denken. De kinderen ontrafelen mysteries, onderzoeken kijkplaten en ontdekken geheimen. Met Argus Clou leren ze aardrijkskunde op een spannende manier.
Aan aardrijkskunde wordt in de groepen 5 t/m 8 1 à 1 ½ uur besteed.
Geschiedenis Ook bij geschiedenis gebruiken we de methode "Argus Clou” gebruiken. Argus Clou verzamelt alles van zijn avonturen in zijn werkkamers. Nooit vertrekt hij zonder zijn Argusscoop. Een wonderlijk apparaat met tal van functies waarmee hij dingen kan onderzoeken en beter ziet wat er in de wereld gebeurt. Nu zoekt Argus Clou opvolgers. Maar ‘professor in alles’ word je niet zomaar. Daar moet je lang voor leren. Daarom start de professor zijn speurtocht op de basisschool. Soms stelt de professor een vraag of geeft hij iets belangrijks aan. Verder gaan de kinderen zelf aan de slag. Ze ontdekken en onderzoeken. Zo is elke les verrassend, spannend én leuk. Aan geschiedenis wordt in de groepen 5 t/m 8 1 à 1 ½ uurper week besteed.
Natuur en techniek Met natuur en techniek gaan we dit schooljaar ook gebruik maken van de methode "Argus Clou” . Biologie, natuurkunde en techniek zijn bij uitstek vakken waarin veel te ontdekken en te onderzoeken valt. En precies dát is de kern van Argus Clou. Met fraaie kijkplaten en uitdagende opdrachten worden kinderen uitgedaagd om nét iets verder te kijken. De methode is motiverend en boeiend voor kinderen en geeft tegelijkertijd de zekerheid van optimale leerresultaten.
Dankzij sponsoracties heeft de school ‘De Techniek Torens’ aan kunnen schaffen. Deze torens bevatten voor elk leerjaar technieklessen. Deze lessen worden gegeven onder begeleiding van de groepsleerkracht in samenwerking met ouders/verzorgers . Aan Natuur en techniek wordt in de groepen 3 t/m 8 1 uur per week besteed.
Verkeer In de groepen 1 tot en met 4 werken we met de methode "Klaar-over". In de groepen 5 en 6 volgen we het tijdschrift "Op voeten en fietsen". Ook in groep 7 en 8 gebruiken we een tijdschrift, namelijk "Jeugd-verkeerskrant". Beide tijdschriften worden uitgegeven door 3VO. De ervaring heeft geleerd dat deze tijdschriften een goede voorbereiding vormen op het verkeersexamen, dat in het voorjaar in groep 8 wordt afgenomen. Ook dit verkeersexamen wordt gemaakt door 3VO.
Aan verkeer wordt in alle groepen tenminste een half uur per week besteed.
Expressievakken Hierbij wordt aandacht geschonken aan:
Naast de methode is het belangrijk om op andere manieren met taal om te gaan, bijvoorbeeld bij het gebruik van het documentatiecentrum, het houden van spreekbeurten en het leren van spreekwoorden en gezegdes.
Hiervoor gebruiken we geen aparte methode maar we halen onze onderwerpen van het internet en uit allerlei methoden waaronder "Beeldvaardig". De lessen omvatten tekenopdrachten en handvaardigheidactiviteiten, met verschillende materialen.
Naast het zingen van allerlei liedjes en liederen gebruiken we in alle groepen de muzieklessen uit de methode "Moet je doen". Daarbij gaat het over allerlei onderwerpen uit de muziekleer. Als ondersteuning worden er cd’s gebruikt.
De expressie vakken staan voor gemiddeld 3 uur op het lesrooster. Op het gebied van sport en cultuur werken we samen met Hi5 Ambacht, een activiteitenorganisatie die is opgericht om het bewegingsonderwijs te verbeteren , maar ook om kinderen, voor, tijdens en na schooltijd, ontwikkelingskansen te bieden. Het doel van deze organisatie is om kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met sport en cultuur om zo hun eigen talenten te ontdekken.
Bewegingsonderwijs Meestal noemen we dit vak gymnastiek en dit is net als zwemmen een verplicht schoolvak. We verwachten dus dat alle leerlingen altijd meedoen. Het zwemonderwijs wordt gegeven in zwembad “De Louwert”. Het streven is dat de kinderen met het schoolzwemonderwijs een zwemdiploma halen. Aparte gymkleding (korte broek, T-shirt en/of gympakje) en zwemkleding zijn verplicht. De gymzalen hebben allemaal speciale vloeren, die alleen met gymschoenen met lichte zolen betreden mogen worden. De kleuters krijgen gymles in het speellokaal. Bij slecht weer spelen de kleuters daar en op vrijdagochtend is er vanaf de herfstvakantie tot Pasen gymnastiek. Alle andere gymnastieklessen worden gegeven in de gemeentelijke sporthal aan de Hoge Kade.
De groepen 1 en 2 hebben per week ruim 8 uur bewegingsonderwijs, maar hieronder wordt naast gym ook spel en buitenspel gerekend. De andere groepen hebben bijna allemaal tenminste 1 uur en soms wel 2 uur op het rooster staan. De verdeling kan door omstandigheden niet helemaal evenredig gedaan worden.
ICT volgt nog
Sociaal-emotionele ontwikkeling Op school proberen wij met behulp van de vier schoolregels het contact met en tussen kinderen zo goed mogelijk te begeIeiden en pesten te voorkomen. Alle regels hebben hun eigen kleur en worden per groep uitgewerkt, maar zijn herkenbaar door de hele school heen.
Regel 1 : We lossen problemen goed op! (rood) Regel 2 : We zijn rustig in de school! (groen) Regel 3 : We zijn aardig voor elkaar! (geel) Regel 4 : We houden de school en de spullen netjes! (blauw)
Aan het begin van een nieuw schooljaar wordt in iedere groep uitgebreid stil worden gestaan bij deze regels. Wij gebruiken, om structureel aan het ontwikkelingsgebied sociaal-emotionele vorming te werken, de methode “de Vreedzame school.” Verder hanteren we een gedragsprotocol.
Burgerschapskunde We gebruiken geen aparte methode om de kinderen ervan bewust te maken dat ze deel uitmaken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan dienen te leveren. De lessen zijn geïntegreerd in andere vakken. Bij de lessen Godsdienstonderwijs en Sociale vaardigheid komen verschillende levensvragen aan de orde, meestal aan de hand van (Bijbel)verhalen. Dit gebeurt dagelijks in alle groepen op het eigen niveau van de kinderen. Ook bij het vak geestelijke stromingen komt burgerschapskunde aan de orde. We behandelen verschillende wereldgodsdiensten en hun kenmerken. De lessen in geestelijke stromingen vinden plaats in groep 7 en 8. Gedurende het jaar worden de regels van de Veilige school centraal gesteld en leerlingen worden gestimuleerd elkaar op deze regels aan te spreken. In de groepen 7 en 8 kijken de kinderen wekelijks naar het School TV Weekjournaal. Leerlingen discussiëren vervolgens over de thema’s die daarin naar voren komen. Tenslotte biedt de methode voor sociaal-emotionele vorming “Vreedzame School” veel aanknopingspunten om actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen. Zo wordt met behulp van deze methode o.a. geleerd hoe ze zelf conflicten op kunnen lossen.
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Contactgegevens |
ContactPSG, VSO, BSO en groep 1 t/m 5: | Zoeken | KinderopvangInschrijvenBSOPeutersBaby’sKinderopvang
OnderwijsInschrijvenOnderwijsvakantiesOnderwijstijdenMissie en visieBeoordeling kindcentraMeergetalenteerden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteitDisclaimerBekijk hier de informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |